top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverIsa

inspiratie werkt inspirerend!!

Bijgewerkt op: 24 feb. 2019

Superleuk vind ik ze , al die fijne reacties op mijn vorige blogbericht met de goede voornemens!

Eerlijk, ik had dat echt niet verwacht,

Nooit gedacht dat er zoveel mensen rondom mij ook graag ecologischer en zuiniger leven en genieten van consuminderen ,...

Al die leuke reacties en tips waren een extra motivatie om er echt voor te gaan!

Ik vond onze goede voornemens al een uitdaging, want we leven toch wel in een

‘ik consumeer dus ik ben’-tijdperk.

We worden continue aangespoord om te consumeren.

Nog voor Valentijn staan de paaseieren al in de winkelrekken en we gaan van de solden , over in valentijnskortingen, lenteprijzen, mid-seasonsales en stockverkopen.

Dat het af en toe wel gek lijkt om te consuminderen.

Maar wie er mee start die weet dat het echt wel eens deugd doet om te consuminderen.

En het doet ook deugd te horen en te lezen dat ik niet alleen ben en best nog wel een tandje bij kan steken!

Door jullie tips en tricks zijn onze goede voornemens zelfs al aangescherpt!


Dit zijn de leukste tips en tricks van lezers:

1. in plaats van plastiekfolie herbruikbare voedseldeksels gebruiken , je vind ze bijv in Ikea.

Toen ik deze tip kreeg dacht ik natuurlijk!, ik heb die zelfs liggen in mijn keukenlade! Meer gebruiken dus!



2 Gouden tip ivm douchegel: grote flessen kopen en dan overgieten in kleinere flessen,

Je kan je grote fles laten bijvullen in een verpakkingsvrije winkel.

Een bezoek aan Zonder Meer in Kortrijk staat alvast op mijn to-do lijstje.


3 Ook huishoudpapier kan een pak ecologischer , er bestaat zelfs herbruikbaar huishoudpapier in Bamboe, na gebruik uitspoelen ,laten drogen en opnieuw gebruiken.


4. Ik ben ook blij dat ik niet de enige ben die zelf wasmiddel maakt en kreeg er zelfs een recept voor wc bommen bovenop!!



Ga jij dit jaar een keertje op hotel? Neem dan gerust de stukjes zeep mee naar huis en maak er wasmiddel van! Ik was nu een tijdje met wasmiddel uit Parijs!


5. Ik kreeg ook leuke kooktips over vanillepudding : Met vanillepuddingpoeder maak je gewoon vanillepudding dacht ik maar nee hoor, een lepeltje cacao toevoegen en je hebt chocoladepudding, een restje rijst toevoegen en je hebt rijstpudding, een beetje karamel en je hebt karamelpudding, koekjes die zacht geworden zijn toevoegen en je hebt koekjespudding!

Zalig toch!! Je kan de rayon van de kant-en-klare puddinkjes gewoon overslaan, je hoeft geen prijzen te vergelijken, geen keuzes te maken, geen plek vrij te houden in je frigo, geen wegwerppotjes af te wassen voor ze in de pmd zak te gaan, nee, gewoon een doos vanillepuddingpoeder in huis halen en een fles melk en je maakt een instant dessertbuffetje!

Laat je kinderen helpen en je hebt een quality-momentje!

En ondertussen leren ze koken én consuminderen!

Én je lepelt ze geen bewaarmiddelen, kleurstoffen, stabilisatoren, verdikkingsmiddelen en E’tjes in.

Win, win,win !!!


Wie begint te consuminderen merkt als snel dat het gewoon leuk is, je bespaart tijd om leuke dingen te doen, alle kleine bedragen maken al snel een groter bedrag, en vooral het heeft ook rust en ruimte in je hoofd! Het ene voordeel versterkt ook het andere.

Dus niet twijfelen, gewoon proberen!

Jullie inspiratie werkt heel erg inspirerend, dank je wel!

Want af en toe heb je dat duwtje in de rug en dat schouderklopje nodig om al die ideeën in je hoofd ook echt uit te voeren.


Ondertussen zijn hier de kleine zakjes vanillesuiker met chemisch vanilline vervangen door een glazen bokaal met suiker en een vanillestok, de meest heerlijke vanillesuiker!


heerlijke échte vanillesuiker!


Salami verpakt in sneetjes zijn vervangen door salami die we zelf snijden met onze snijmachine die we kochten nu we zelf ons brood bakken.

En die sneetjes gaan in een vershouddoos en niet in plastiekfolie, we snijden de sneetjes af wanneer we het nodig hebben , zo belanden er geen te lang geopende verpakkingen meer in de vuilnisbak.


Zo zie je maar, de goede voornemens zijn nog maar een tweetal maanden oud en ze hebben zichzelf al overtroffen!!

Als we elkaar blijven inspireren dan komt het nog allemaal helemaal goed! ;-)

Ook een leuke tip of trick? Laat het zeker weten !



38 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page